pondělí 6. září 2010

Test

4 kontrolní otázky-ověření správnosti svědkovy výpovědi – prameny informací: kde jste to slyšel?; za jakých okolností se to dověděl; kde jste stál, jaká byla viditelnost; může být výpověď potvrzena? 5 asertivních práv-má právo sám posuzovat své chování a být za něj odpovědný,mám právo změnit svůj názor,mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný,mám právo říct „nevím“,mám právo říct „já ti nerozumím“,mám právo říct „je mi to jedno“,mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních,mám právo dělat nelogická rozhodnutí 5 typů manipulátorů–diktátor, surovec, kalkulátor, slaboch, soudce, ochránce, vlastník Abúzus alfa alkoholu-ze společenského hlediska nedisciplinované pití, které může jednotlivci způsobit společenské problémy, avšak nevykazuje progresi, nevede k ztrátě kontroly; není spojeno se závislostí, zneužívání alkoholu osamoceně z důvodu rozpuštění úzkosti ještě např. před návštěvou společnosti Abúzus beta-není spojeno se závislostí,jedná se o tzv. příležitostný nebo-li socio-kulturní abúzus (nejčastěji různé oslavy, večírky atp.), takže je spojen se společností kolem nás Adaptace a maladaptace - 4 příklady-adaptaceasimilace, akomodace-maladaptace – delikvence, neuróza, psychopatie Asertivita–základní, -empatická, -eskalující, -konfrontativní Asertivní technika otevřených dveří-jsem přípustný tomu, co mi chce manipulující kritik říct (otevřené dveře) tzn., neurážím ho, neodmítám a připouštím, že určitá část té kritiky může být pravdivá  Atomistické vidění světa–detailista, skládá, analyzuje Blud-je porucha obsahu myšlení, takový nesprávný, mylný úsudek, který nelze postiženému nijak logicky vyvrátit. Bossing a mobbing-bossing - šikanujícím je nadřízený-mobbing – násilí na pracovišti Bullying–šikanování dětí mezi sebou CAN-syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (syndrom CAN) je definován jako poškození tělesného, duševního i společenského stavu a vývoje dítěte, které vznikne v důsledku jakéhokoli nenáhodného jednání dospělé osoby. Jde o soubor negativních důsledků špatného zacházení s dítětem. Číselná hodnota IQ?-Vyjadřuje podle výsledků testu odhad toho, jak jsme na tom vzhledem k průměrné populaci-většině. Naprostý průměr vyjadřuje číslo 100. Demence-duševní nemoc způsobená degenerativními přeměnami v mozkové tkáni. Může být způsobena úrazem či nemocí mozku Druhy afektů a forenzní význam-1) nezvládnutelný afekt – nemocný nemá narušený úsudek, ale nemůže si „pomoct“ 2) patický afekt – na vrcholu nastává porucha vědomí – amnézie – může se přiznat nepříčetnost Druhy sociálního učení–4 druhy: verbální, sémanticko – paměťové, myšlenkové, sociální učení-Další dělení: Sociální posilování, kanalizace, sugesce, napodobování, identifikace, přesvědčování Duševní poruchy, vznikající při LR nadměrném požívání alkoholu:A. Psychotické-a) delirium tremens b) alkoholická halucinóza c) alkoholická paranoidní psychóza d) Korzakovova psychóza // B. Nepsychotické a) alkoholická demence b) alkoholická degradace osobnosti Důvody svědecké lži:anarchismus, lhostejnost, předsudky, osobní zainteresovanost, osobní prospěch, osobní pomsta (velmi časté), aktuální mezilidské vztahy, obava z odpovědnosti, strach ze ztráty prestiže, dobrého jména, touha po svědecké slávě, strach před pomstou Dynamika újmy oběti–fáze náhlé změny–fáze adaptace–fáze duševní dekompenzace–fáze pasivní adaptace a rezignace Efekt očkování-(souvisí s teorií přesvědčování, předjímání argumentů protistrany, čímž jim bereme vítr z plachet a je to psychologicky působivé pokud tyto argumenty zařadíme před soudem) Eliminační teorie trestu-klasický trest odnětí svobody nebo vyhoštění např. na Sibiř, dočasné nebo trvalé vyloučení pachatele ze společnosti, dočasná nebo trvalá izolace pachatele od ostatní společnosti (vyloučení, vyhnanství – formy izolace) Fattahova typologie obětí-1) zúčastňující se oběť – má určitý vztah, interakci s pachatelem před spácháním trestného činu 2) nezúčastňující se oběť – před spácháním neexistuje vztah 3) provokující oběť – verbálně nebo fyzickými útoky 4) latentní oběť – není oficiálně známa, ani její újma 5) nepravá oběť – roli získá omylem, nedopatřením nebo shodou okolností Fáze paměti-Zapamatování (vštípení do paměti)-Pamatování (podržení v paměti)-Vybavování Fáze viktimizace-primární – újma způsobená pachatelem jako přímý důsledek trestného činu sekundární – újma vzniká následně, v průběhu řízení terciální – šíření ran do okolí, příbuzní, špatný psychický stav oběti Fáze vnímání-1. fáze - Analytická - smyslová analýza - dochází k podráždění analyzátoru a po té si analyzátor vyberou určitou vlastnost, kterou je schopen zpracovat 2. fáze – Subfáze -  po dostředivých drahách do centrového místa analyzátoru pak vznikají počitky 3. fáze – Mozková -  dochází ke spojení jednotlivých počitků v jeden nový celek a tím vzniká nový obraz tohoto předmětu Formy domácího násilí–Fyzické násilí - způsobuje bolest a fyzické ohrožení Psychické násilí – není právem postižitelné (až na výjimky) – vyhrožování, pokořování Sociální násilí – sociální izolace – od přátel od návštěv příbuzných Ekonomické násilí – úměrně na finančních prostředcích násilníka, zneužívání moci Freudova tříprvková struktura osobnosti–Ego (já) - řídí principem reality,Superego (nadjá) - řídí principem dokonalosti,ID (ono) Globální poruchy citů-citová labilita – neschopnost udržet cit, časté protikladné přechody hyperemotivita – zvýšení, u neurotiků hypoemotivita – snížení emotivity, apatie citová inertnost – neschopnost měnit citové vztahy, vytvářet nové Halucinace - poruchy vnímání bez reálného podnětu, halucinující člověk je považuje za realitu Histriónské osobnosti (hysterie)-histrión = herec, lidé se zvýšenou potřebou být ve středu zájmu ať to stojí, co to stojí (i negativní reklama, hlavně, že se o nich mluví), což může dojít až k té „bájivé lhavosti“ tzv. syndrom Barona Prášila, typické pro poruchu osobnosti. Má za následek snížení obecné věrohodnosti. Humorální typologie–Hippokrates vycházel z nevědeckého pojetí mísení tělesných šťáv. Rozlišil 4 hl. typy "lidských povah" podle převládající tekutiny – cholerik = žluč; sangvinik = krev; flegmatik = sliz, hlen; melancholik (černá žluč). Ideální je zastoupení všech  Husserl - Fenomenologická psychologie Impulsivní x zkratové jednání-1)Impulsivní: popud je osobnosti cizí, nevysvětlitelný (chorobný impuls), výsledkem je okamžité jednání bez zřejmého účelu 2)Zkratové: neuvážené zbrklé jednání, cíl je zřejmý, ale k dosažení se využije první možnost, chybí fáze rozhodování Impulzivní reakce–patří mezi rudimentální poruchy jednání, popud je osobnosti cizí, nevysvětlitelný (chorobný impuls), výsledkem je okamžité jednání bez zřejmého účelu. Př. kleptomanie, pyromanie, erotomanie Interakce v sociálním styku-vzájemné působení a ovlivňování (princip výměny hodnot), poznávání druhých lidí a sebe sama v síti sociálních vztahů Kapciózní otázka-sugestivní, nemorální, úskočné, lživé, právně nepřípustné, př. pan X nám potvrdil, že vás tam viděl, co jste tam dělal? Přitom pan X nic nepotvrdil. Takovéto otázky jsou přímo zakázány právním řádem u obviněného (TŘ § 92, odst. 3). Klamné vzpomínky-uvědomělá vzpomínková mezera-častý jev, „mám to na jazyku, ale nemůžu si vzpomenout…“ a v okamžiku, kdy odvedeme řeč, tak se nám zapomenutý údaj vybaví-neuvědomělá prostá vzpomínková mezera-člověk si to neuvědomuje, ale část jeho vzpomínky mu z paměti ve skutečnosti vypadla, což může být problém ve výslechové praxi-neuvědomělá vzpomínková mezera vyplněná jiným obsahem-také problém, protože si člověk většinou nějak logiky mezeru doplňuje z nějaké dřívější skutečnosti-časový přesun vzpomínky-svědek si logicky staví časovou posloupnost dle toho, jak předpokládá, že to má být-částečná obsahová záměna vzpomínky-vypadne část vzpomínky a je nahrazena částí jiné vzpomínky (dochází ke spojení dvou různých situací a celková výpověď je chybná)-obsahové rozšíření vzpomínky-člověk do vzpomínky něco připomíná sám např. ze své fantazie-snové vzpomínky-hlavně u dětí normální tzv. „bájivá lhavost“ (vymýšlené historky) Klasifikace citů–základní = radost, smutek, strach a zlost, podle polarity kladné x záporné, příjemné x nepříjemné,podle intenzity a trvání silné x slabé, dlouhodobé x krátkodobé, podle kvality: a) nižší city – vázány na biologické a fyziologické potřeby: tělesné city (hlad, zima), smyslové (hudba) b) vyšší city – konkrétní osobní nebo myšlenkový objekt, typicky lidské, trvalé: ba) city sebehodnocení – pýcha, lítost, pocit viny bb) city sociální – mezilidské vztahy, láska, sympatie, krutost bc) city etické – hodnoty – obětavost, upřímnost, chamtivost, spravedlnost bd) city estetické – vnímání krásna – krása, hnus, vulgárnost be) city intelektuální – duševní práce – nadšení, lhostejnost, hloubavost Klasifikace motivů-primární (hlad), sekundární (touha po krase), vnější (např. plat), vnitřní (např.sebeúcta), apetence (chuť k jídlu), averze (strach z přenosných chorob), donucující (akutní potřeba-jít se vyčurat po 6 pivech), lákavé (stát se baletkou a mít fůru peněz), jednoduché (najíst se), složité (udělat práva). Sporadické jednorázové (třeba učit se máš chuť jen jednou v životě a víckrát se to nestane), trvalé - několikerým opakováním dochází k jejich zafixování (třeba asi nasytit se) Kognitivní styly osobnosti-reflexivní – jedinci pomalí, ale přesní impulsivní – výkony rychlé, ale nepřesné uhlazovači – konzervativní, ignoruje změny, upíná se na minulou zkušenost vyostřovači – lidé proměnliví, reagující na změny, orientace na přítomnost naivní – znalost světa na základě smyslového poznání substanční – potřeba hledat hlubší skrytou podstatu chaotici – obraz světa je reprodukcí systematici – tendence objasňovat, interpretovat, myšlenkově zpracovávat Konfluence-druh adaptační tendence, splývání s okolím, ztrácení se v druhých Krátkodobá a dlouhodobá paměť-1)krátkodobá - vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů). Krátkodobá paměť je omezena na 5 - 9 prvků (tzv. magické číslo 7±2), které při zamezení opakování, uchová na 15 - 20 sekund. 2)dlouhodobá - je relativně pasivní část paměti alokovaná v nevědomí. Její kapacita je hypoteticky neomezená. Kretchmerova typologie-Pyknik–střední výška, kulatá hlava se zavalitějším krátkým čelem-Astenik–štíhlý, úzká ramena, plochý hrudním, podlouhlé údy se slabým svalstvem-Atletik–silně vyvinuté kosti a svalstvo, široká ramena a hrudník-Dysplastik–kombinací více typových komponent Kriminologická psychologie-je součástí forenzní psychologie, aplikuje psychologické poznatky v kriminologii. Je to teoretická disciplína, která zkoumá otázky kriminality, neposkytuje služby praxi Kriminalistická psychologie–aplikace psychologie v oblasti vyšetřování tr. činnosti. – fáze přípravná. Jádrem je psychologie výslechu, dále psychologické profilování neznámého pachatele Kvalitativní poruchy vědomí–zastřené vědomí – zeslabena jasnost vědomí a duševní výkonnost (únava, intoxikace)-obluzené vědomí – pacienti si neuvědomují vlastní osobu, porušená orientace v čase i místě, zmatenost, nemají schopnost správného úsudku, prudká porucha spojená s neklidem je delirium – iluze, živé halucinace (infekce, intoxikace)-mrákotný stav – těžké poruchy vědomí, amnézie na dobu stavu (epilepsie, hysterie, otřes mozku) Kvalitativní poruchy paměti paramnézie – úprava minulých zážitků, doplňování mezer, v důsledku citového zaujetí, iluze paměti, vzpomínkové klamy – dříve poznané člověk pokládá za svůj vlastní nápad halucinace paměti – vzpomínka na událost, která se nestala konfabulace – obsáhlejší vymyšlené vzpomínky, které nahrazují zejm. u alkoholiků okénka, nevštípí se do paměti bájivá lhavost – chorobné lhaní a podvádění u hysteriků, s hypertrofickou fantazií, se silnou potřebou sebeuplatnění Kvantitativní poruchy paměti, která má nejv. for. význam-hypermnézie- zvýšená paměť (na nepříjemné, trýznivé)-hypomnézie-globální snížení paměti, zejména porucha vštípivosti-amnézie – je ztráta paměti na urč. časový úsek – příčiny amnézie mohou být psychogenní (hysterická ztráta paměti na strašlivý čin) úrazy s otřesem mozku (retrográdní, anterográdní), otravy (alkoholické), epilepsie, schizofrenie Kvantitativní poruchy vědomí-somnolence – stav chorobné ospalosti sopor – stav hlubokého spánku kóma – nejhlubší stupeň bezvědomí Mentálně retardovaný pachatel trestného činu-lehká, středně těžká a těžká mentální retardace,demence (zejména u starých lidí),trestná činnost nepromyšlená, násilné delikty, podvody, krádeže, sexuální delikty, vykonavatel nápadů druhých, značná sugestibilita, snaha o uplatnění,časté primitivní a zkratkové, impulzivní jednání,dle ovládacích schopností pachatele může být zbaven příčetnosti (lehká mentální retardace zpravidla příčetnost) Mrákotný stav-kvalitativní porucha vědomí, těžká porucha, na dobu mrákotného stavu amnézie, př. (opuštění domova, bezúčelné cestování, zapomíná svou identitu, minulost) Nevědomí–výsledky psychických procesů jsou uvědomitelné, ale procesy nemají prahovou intenzitu, jsou automatické, nebo zapomenuté Ontologická psychologie a její forenzní význam–součást vývojové psychologie, zkoumá psychické změny jedince od narození až do stáří Opilost (ebrieta)-Prostá, Komplikovaná, Patická, Kombinovaná Osobní anamnéza-neomezuje se pouze na testové vyšetření, ale snaží se postihnout co největší míru informací o posuzovaném Patologické poruchy pozornosti-hyperprosexie–zvýšená pozornost, upřená na nějakou myšlenku, … u hypochondrů-hypoprosexie – snížená pozornost globálně, z vyčerpanosti, u některých psychóz-aprosexie – extrémní neschopnost soustředění, u těžkých psychóz Pavlovova typologie lidí–a) sangvinik – reaktivní, živý, podnikavý, společenský, pružný, citově nestálý, povrchní b) cholerik – vášnivý, prudký, dráždivý, energický, impulsivní, bojovný, urážlivý, agresivní c) flegmatik – klidný, lhostejný, rozvážný, samostatný, pomalý d) melancholik – vážný, důkladný, disciplinovaný, oddaný, plachý, nejistý, nepřizpůsobivý Počitek – obraz některého jednotlivého znaku vnímaného předmětu, jsou součástí vjemů. Podvědomí-soubor psychických činností, které byly z vědomí vypuzeny, vznikají z nich komplexy Poruchy obsahu myšlení-vtíravá (obsedantní) myšlenka, ovládavá myšlenka, autistické myšlení, symbolické myšlení, bludy Poruchy spjaté s vazbou/vězněním–akutní reakce na stres, zlostné afekty, pseudodemence, Gauserův syndrom, úzkost, deprese -> sebepoškození, sebevražda Poruchy vůle-kvantitativní poruchy, buď je vůle málo, nebo hodně hyperbulie - nepřiměřená vůle, člověk je výrazně aktivní, spontánní, ovšem na úkor výdrže - ihned se nadchne pro něco jiného hypobulie - člověk je pasivní, nedokáže se rozhodovat, je málo iniciativní, je si vědom toho co má dělat, ale nedělá - nestíhá. abulie - naprostý nezájem o své okolí, praktické vymizení vůle. Nemocný není schopen ničeho, jen leží, nestará se ani o základní hygienické potřeby. Pořadí kladených otázek při výpovědi–zpravodajské, doplňující, zpřesňující, připomínající, kontrolní, k nashromáždění důkazům Pragmaticky a právně zaměřý svědek-pragmatická /zaměří se na to, co je pro něj a jeho život důležité/- právní /zaměří se na to, co má právní význam/ Prizonizace-jde o působení prostředí a vztahů na jedince, který se ocitl za mřížemi. Člověk je pozvolna vtahován do prostředí, kde tráví svůj čas. Pozvolna se mění k horšímu. Člověk se tu setká se světem zla v nejhorších možných podobách, což nenechá nikoho lhostejným. Někteří vězňové ztrácí vlastní iniciativu, upřednostňují cestu nejmenšího odporu. Pro vícekrát trestané lidi se stává stále víc normálním světem vězení, až nakonec venku žít vůbec neumí. Předpoklady vnímání-1)činné a zdravé receptory 2)vyladěnost organismu (soustředění) 3)existence podnětu (to, co vnímáme) 4)nervová spojení (od receptorů do mozku) Představitelné neopsychoanalýzy-Healy, Achhorn, Schoenfeld Psychotický typ pachatele-trpí psychózou, bizarní, většinou násilné trestné činy,povinné přizvání znalce psychiatra, zbaven většinou příčetnosti,jako svědek nevěrohodný, výjimečně může svědčit za pomocí psychiatra Psychopatie-u lehčích osob tzv. anomálie, psychopaté jsou lidí, kteří mají určitou vlastnost extrémně vyvinutou a jiné potlačené, dědičné dispozice, ale většinou musí být podpořeny výchovou Psychopatologie-nauka o duševních poruchách, obor psychologie, studuje poruchy jednotlivých psychických procesů, funkcí a stavů, opisuje abnormality duševních dějů, osobnosti a chování Psychóza-disociace mezi vnímáním, chováním a prožíváním Mění se stav nemocného k realitě. Velmi těžká duševní porucha. Některé se projevují chorobnými náladami. PAD – má vliv, může vést až k posouzení jako nepříčetnost v době spáchání tr.činu Racionalizace-druh adaptační tendence, sebeospravedlňování, nepřizná si něco co je pro něj zahanbující, ponižující Restituční teorie trestu-pachatel má oběti poskytnout relevantní zadostiučinění Retributivní teorie trestu - odplatná, váhy spravedlnosti, rovnost viny a trestu, trest jako přirozený důsledek kriminálního jednání, jeho uložení je zrcadlovým odrazem činu, trest je cena za zločin, většina lidí vnímá trest jako odplatu, pachatel páchá čin svobodně, rozhoduje si o tom, že bude potrestán Rozdíl mezi amnézií a anamnézou-Amnézie = ztráta paměti na určitý časový úsek-Anamnéza = testové vyšetření Rozdíl mezi psychózou a psychopatií-1)Psychóza - disociace mezi vnímáním, chováním a prožíváním Mění se stav nemocného k realitě.2)Psychopatie - v užším smyslu antisociální porucha osobnosti, v širším smyslu v širším smyslu porucha osobnosti obecně Rozdíl mezi útočným (agresivním) sadismem a patologickou sexuální agresivitou–agresivní útočný sadismus - tam agresora baví ubližovat oběti a často ho vzrušuje znehybnění, takže dost sexuálních vrahů je z téhle kategorie.-patologická sexuální agresivita - tam jde agresorovi o vynucený sex, oběť zbytečně netýrá, stačí mu ten její odpor. Sebeobraz člověka-sociálně psychologický pojem, který vyjadřuje postoje a očekávání, která jedinec chová vůči sobě samému. Vytváří se po celý život. Sheldonova typologie – na základě studia fotografií Viscerotonní – společenský, snášenlivý, klidný, preferující tělesné pohodlí Cerebrotonní - racionální, rychle reagující, sklon k introverzi, emočně zdrženlivý, chování silně regulováno rozumem Somatotonní – smělý, přímý, sklon k dobrodružnosti, převaha svalové činnosti Schizoidní poruchy osobnosti-když je někdo schizoidní připomíná to schizofrenii, člověk je uzavřený, neumí navazovat vztahy s ostatními - „Jsem schiozik, nemohu slzy vydojit.“ Socializovaný pachatel TČ–Výjimečně spáchá trestný čin. Jeho motivaci lze pochopit i z našeho pohledu, např. silný situační tlak, v opilosti sedne za volant a způsobí trestný čin nedbalosti (lituje toho). Trest má na něho výchovný charakter. Myšlenkoví pochody tohoto typu jsou nám srozumitelní. Reaguje na spáchaný čin - lítost, snížení sebevědomí, obavy o budoucnost, úzkostně očekává reakce okolí. S tímto typem se setkáváme u prvotrestaných. Sociální posilování-závislost na vnitřních potřebách Specifická věrohodnost svědka-vztahuje se k určité konkrétní výpovědi, zjišťujeme, zda tato výpověď odpovídá skutečnosti Stupně mentální retardace a stručně popsat-1)Lehká mentální retardace (IQ 50 – 69), velký vliv má dědičnost, většinu jedinců lze zaměstnat v praktických profesích výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací je 80%, v populaci je to 2,6% 2)Středně těžká mentální retardace (IQ 35 – 49), výrazně opožděn rozvoj chápání a užívání řeči, omezená zručnost a schopnost postarat se sám o sebe, jen někteří jedinci si osvojí čtení, psaní a počítání 3)Těžká mentální retardace (IQ 21 – 34), značný stupeň poruchy motoriky, časté tělesné vady, řeč je jednoduchá 4)Hluboká mentální retardace (IQ nižší než 20), většina osob je imobilní nebo velmi omezená v pohybu, bývají inkontinentní, schopni pouze primitivní neverbální komunikace, automatické stereotypní pohyby, nepoznávají okolí 5)Nespecifikovaná mentální retardace - Mentální retardace je prokázána, ale není dostatek informací pro to, aby byl jedinec zařazen do jedné z předchozích kategorií. Zahrnuje mentální retardaci NS. Syndrom CSA-syndrom sexuálně zneužívaného dítěte, dělíme na zneužití bez tělesného kontaktu (tzv. bezdotykové) a s tělesným kontaktem (tzv. dotykové). Zneuživatelem dítěte může být rodič, příbuzný, přítel či pro dítě cizí osoba. Pachateli této formy zneužívání jsou většinou muži. Technika "selektivní ignorance"-např. vulgární nadávky a vyhrocené situace řešíme s nadhledem, „selektivní výběr“ toho podstatného z toho co ten druhý říká (ignorovat nadávky) a naopak reagovat na věty typu „proč jsi nezavolal“ Technika "volných informací"–asertivní technika, poskytnu vždy o trochu více informací, než na které jsem tázán, což tazateli dovolí větší možnost reakce a rozvinutí rozhovoru Teorie odstrašení–odrazuje pachatele od dalšího kriminálního chování, individuální prevence i generální prevence – zároveň účinek na ostatní Typologie Eysencka-a) vztah k sobě a vnějšímu světu – introverze x extroverze b) míra neurotismu – patologické disponovanosti k neurotickému onemocnění – osoby s nízkou – neuropsychicky stabilní – kontrola, klid, vyrovnanost x labilní – úzkost, deprese, náladovost, přehnaná emotivita c) míra psychoticismu – latentní dispozice k psychotickým onemocněním – vysoký psychoticismus – samotářství, krutost, agresivita, necitlivost Typologie otázek od nejsugestivnějších k nejméně sugestivním–kapciózní, navazující na chybný předpoklad, rozhodující, neúplně rozlučující, expektativní, celkově rozlučující, žádající popis, zpravodajské Typy asertivity-základní (prosté odmítnutí bez jakéhokoli vysvětlení) empatická (zahrnuje i posouzení situace a vcítění se do druhého) eskalující (náš požadavek není splněn řádně a včas, tak je stále zesilujeme, až se blížíme k hranici mezi asertivním a agresivním chováním, tzn., eskalujeme naše požadavky) konfrontativní  (srovnáváme naše očekávání a skutečnost) Typy konfliktních situací–konflikt dvou kladných sil–apetence/apetence–obě jsou příjemné a musí se rozhodnout pouze pro jednu z nich-konflikt dvou negativních silkonflikt averze/averzejedinec si musí vybrat jedno z menších zel-Konflikt kladné a záporné sílykonflikt apetence/averze-konflikt dvojitý–současně působí dvě kladné a záporné síly. Současně působí dvě kladné síly – rozhodování mezi tím jestli půjdu do kina nebo do divadla a současně působí dvě averzivní síly–např. záležitost peněz a další může být třeba přítel, kterému se nelíbí. Týrání dětí-zvlášť závažný problém, zneužívání bezbrannosti dítěte-Fyzické, tělesné týrání – nejen vědomé týrání, ale také nezabránění takovému jednání-Psychické týrání – časté nadávky, ponižování, opovrhování, citové vydírání-Zanedbávání – buď mravní výchovy duchovního rozměru, nebo zanedbávání základní tělesné péče Věrohodnost-Obecná věrohodnost - vztahuje se k určité osobě, vypovídá, zda je schopna přiměřeně věrohodné výpovědi Specifická věrohodnost – vztahuje se k určité konkrétní výpovědi, zjišťujeme, zda tato výpověď odpovídá skutečnosti Věrohodnost výpovědi dítěte-ve výpovědi jsou výrazy, kterých by dítě samo od sebe nepoužilo (papouškuje, co mu řekl dospělý)-výpověď při opakování stále podrobnější (dítě si může vymýšlet)-stejný způsob vyjadřování u více dětí (např. povídalo se o tom doma)-logické mezery (lze vystopovat, když mluví nepravdu) Viktimizace - proces, ve kterém se člověk stává obětí trestného činu / proces přeměny potenciální oběti v oběť skutečnou Viktimnost - souhrn dispozic stát se obětí trestné činnosti Viktimogenní faktory–sociální – profese, behaviorální – provokace, osobnostní – vlastnosti Vjem - obraz (součet počitků) + minulá zkušenost, výsledek vnímání Vlastnosti soudce dle sociogramu soudce–sebedůvěra, sebekontrola, soběstačnost, poctivost, svědomitost, inteligence, stabilita osobnosti, životní zkušenosti Výslech dětí-ve výpovědi jsou výrazy, kterých by dítě samo od sebe nepoužilo (papouškuje, co mu řekl dospělý), výpověď při opakování stále podrobnější (dítě si může vymýšlet), stejný způsob vyjadřování u více dětí (např. povídalo se o tom doma), logické mezery (lze vystopovat, když mluví nepravdu) Vývojová stádia pijácké kariéry podle Jellineka-Iniciální - začíná pít Prodromální – má výpadky paměti, těší se na alkohol, při „absťáku“ má třes, Kruciální – neovládá se, narušuje mu to práci, rozhodující fáze Terminální – už mu stačí málo, aby byl opilý, notorik, malá pravděpodobnost vyléčení Vzpomínkové chyby–klamné vzpomínky, pocit dříve viděného či slyšeného Zákonné nároky na kladení otázek–v tázací formě, neopírat o kategorická tvrzení (přímé tvrzení doprovázené nějakým požadavkem (pan X nám potvrdil to a to, co nám k tomu můžete říct), od obecných ke speciálním – čas na uklidnění (x ovlivnění)-nepoužívat otázek sugestivních-nepoužívat otázek úskočných, kapciózních Zásady kladení otázek dětem při výslechu–slova dítěti srozumitelná;věty jednoduché, obsahující vždy jen jednu přímou otázku nebo jeden návrh;předem si vyjasnit specifický význam některých slov dítětem užívaných, například pro označování pohlavních orgánů;využívat slovní zásobu dítěteneužívat otázky uvozované záporem,neužívat otázky návodné;co nejméně používat zájmen, aby nedocházelo k záměně osob;používat otázky s otevřeným koncem;během výslechu nekritizovat jednání dítěte;nehodnotit z morálních hledisek dítětem popisovanou událost;neposuzovat jednání obviněného. Zkratové chování-neuvážené zbrklé jednání, cíl je zřejmý, ale k dosažení se využije první možnost, chybí fáze rozhodování. Typické u mentálně nedostačivého typu pachatele.

Žádné komentáře:

Okomentovat